
Greta Krapauskaitė baigė 
politikos mokslų studijas 

Vilniaus universiteto 
Tarptautinių santykių ir 
politikos mokslų institute, 
šiuo metu studijuoja 
Tarptautinių santykių ir 
diplomatijos magistro 

programoje. Nuo 2022-ųjų 
pavasario dalyvauja Rytų 

Europos studijų centro Jaunųjų 
analitikų akademijoje, skirtoje 

dr. Viliui Ivanauskui atminti, ir ilgalaikės 
stažuotės metu gilinasi į Rytų partnerystės 
valstybių žiniasklaidos nepriklausomumo ir 
demokratijos stiprinimo procesus.

Moldovos atsparumas 
Rusijos propagandai: 
su kokiais iššūkiais  
susiduria nepriklausoma 
žiniasklaida?

Moldova, kaip ir daugelis 
posovietinio bloko valsty-
bių, jau ilgą laiką yra Rusi-
jos propagandos objektas. 
Nors šalis bando kovoti su 
nedraugiškų valstybių įta-
ka, jos žiniasklaida vis dar 
yra pažeidžiama. Valstybi-
nės institucijos kol kas nėra 
pajėgios užtikrinti sąžiningą 
visuomenės informavimo 
priemonių konkurenciją, 
o įvairios interesų grupės 
daro įtaką žiniasklaidai tie-
siogiai ar per atstovus. 



2

Sa
nt

ra
uk

a Didelė dalis privačių žiniasklaidos kanalų priklauso politikams, oli-
garchams ar artimo jų rato žmonėms, o nacionalinio transliuotojo 
turinys taip pat kartais veikiamas valdančiųjų partijų interesų. Šios 
aplinkybės mažina žiniasklaidos atsparumą ir palieka galimybių 
Rusijai skleisti propagandą šalyje.

Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, Moldova atsidūrė 
rusiškos propagandos taikinyje. Propagandai šalis 
itin jautri, nes jos žiniasklaidoje jau ilgą laiką vyrauja 
visuomenės poliarizacija ir vyksta kova tarp prova-
karietiškų ir prorusiškų ideologijų, o nemaža dalis 
valstybės gyventojų informaciją gauna iš žiniasklai-
dos priemonių, skleidžiančių Rusijos naratyvą1. Siek-
damas kovoti su dezinformacija Moldovos parlamen-
tas birželį patvirtino Informacijos saugumo įstatymą, 
kuriuo bus draudžiama Moldovoje retransliuoti tele-
vizijos žinias ir politines ar analitines programas iš 
šalių, kurios nėra ratifikavusios Europos konvencijos 
dėl televizijos be sienų. Įstatymu visų pirma siekiama 
stabdyti Kremliaus propagandą. Vis dėlto tikėtina, 
kad šie pakeitimai neužkirs kelio bandymams skleis-
ti prorusišką naratyvą Moldovoje, nes Rusija visuo-
met ieško priemonių daryti įtaką vietos žiniasklaidos 
priemonėms netiesioginiais būdais.

Nors Moldovos įstatymai teoriškai garantuoja vi-
suomenės informavimo priemonių laisvę, tačiau juos 
taikant praktikoje kyla iššūkių. Valstybinės instituci-
jos neturi pakankamų įgaliojimų efektyviai prižiūrėti 
šių teisinių nuostatų įgyvendinimą, tam trūksta ir fi-
nansinių išteklių. Pavyzdžiui, Konkurencijos apsau-
gos įstatymas nėra veiksmingas. Nors numatoma, 
kad transliavimo licencijos turi būti išduodamos pa-
gal pliuralizmo užtikrinimo principą ir užkertant kelią 
monopolijai, tačiau, „Freedom House“ duomenimis, 
sąžininga visuomenės informavimo priemonių kon-
kurencija nėra sėkmingai užtikrinama, o politikai ir 
kitos interesų grupės randa būdų tiesiogiai ar per 
atstovus valdyti didelę dalį visuomenės informavi-
mo priemonių2.

1 pav. Vladimiras Plahotniucas

Remiantis Audiovizualinės koordinacijos tarybos 
(CCA, Media Regulator) duomenimis, didelė Moldo-
vos žiniasklaidos rinkos dalis priklauso oligarchams 
ar politikams. Pavyzdžiui, oligarcho Vladimiro Plaho-
tniuco kontroliuojama televizija „Prime TV“ ilgą laiką 
išlaikė pirmą vietą reitinguose ir tik neseniai ją už-
leido valstybinei televizijai „Moldova 1“3. Nors įsta-
tymai riboja galimybę vienam savininkui turėti daug 
žiniasklaidos kanalų, praktikoje šie ribojimai dažnai 
neįgyvendinami. Moldovos konkurencijos taryba ne-



3

įstengia užkirsti kelio manipuliavimui žiniasklaida ir 
įtvirtinti teisės aktuose numatytų reikalavimų, todėl 
šiuo metu antimonopolinis reguliavimas nėra efek-
tyvus4. Nuo 2015 m. įsigaliojus Transliavimo kodek-
so pakeitimams radijo ir televizijos kanalai privalo 
viešinti informaciją apie savininkus. Nustatyta, jog 
dalis Moldovoje Rusijos televizijas retransliuojančių 
kanalų priklauso prorusiškai nusiteikusiems Moldo-
vos politikams5. Visgi informacijos apie savininkus 
viešinimas turėjo menką poveikį žiniasklaidos nepri-
klausomumo didinimui. 

2021 m. duomenimis, net 13 iš 20 privačių televizijos 
transliuotojų priklauso politikams ar politinėms or-
ganizacijoms, valdžioje buvusioms ne mažiau nei 5 
metus6. Pavyzdžiui, Vladimiras Plahotniucas, oligar-
chas ir politikas, valdantis bene daugiausiai žinias-
klaidos priemonių Moldovoje, išlaikė įtaką žinias-
klaidai net ir išvykęs iš šalies. Šiuo metu jis vis dar 
yra tiesioginis „Prime TV“ ir „Publika TV“ savininkas. 
Televizijos kanalai „Canal  2“, „Canal  3“, „Canal  5“, 
„CTC Mega“ ir „Familia Moashnyi“ valdomi kitų jo ar-
timos aplinkos žmonių. 

Socialistų partijos lyderių įtaką („Audiovisual Coun-
cil“ duomenimis) patiria stotys „Accent TV“, „Primui 
in Moldova“, „NTV Moldova“ ir TNT. Televizijos ka-
nalai TV 6 ir „Orhei TV“ siejami su partijos „Sor“ ly-
deriu Ilanu Soru. Apskritai rinkoje dominuoja įmonės, 
kurios turi glaudžių ryšių su oligarchais, todėl nepri-
klausomos žiniasklaidos priemonės susiduria su sti-
pria konkurencija ir finansiniais sunkumais.

Išorės įtakai nėra atsparus ir Moldovos visuomeninis 
transliuotojas „Teleradio Moldova“. Nors, kaip insti-
tucija, „Teleradio Moldova“ turėtų atstovauti viešie-
siems interesams ir teikti nešališką informaciją, jo 
transliuojamas turinys neretai būna paveiktas kon-
krečių politikų pageidavimų. Įvairios žiniasklaidos 
stebėjimo ataskaitos ir atvejų tyrimai rodo, jog visuo-
meninio transliuotojo televizijos kanalo „Moldova 1“ 
turinys ne visuomet yra objektyvus7. Pastebima ten-
dencija, kad pateikiama informacija dažnai atspindi 
valdančiųjų partijų pozicijas ir yra šališka vyriausy-
bės atžvilgiu. Nacionalinio transliuotojo veiklą pri-
žiūri stebėtojų taryba, formaliai atstovaujanti vieša-
jam interesui, tačiau ji žiniasklaidos analitikų nuolat 
kritikuojama dėl atstovavimo valdančiosios partijos 
interesams8.

Šios aplinkybės mažina žiniasklaidos atsparumą ir 
atveria galimybes Rusijai ieškoti būdų gali daryti įta-
ką Moldovos visuomenės informavimo priemonėms. 
Nors naujuose įstatymų pakeitimuose numatomas 
Rusijos naujienų retransliavimo draudimas, įtaką ži-
niasklaidai Rusija gali daryti per vietos politikų ar oli-
garchų valdomus naujienų kanalus. Užtikrinti sąžinin-
gą nepriklausomų žiniasklaidos kanalų konkurenciją 
trukdo įstatymų spragos ir nepakankamas už įstaty-
mų įgyvendinimą atsakingų institucijų finansavimas.



4

Privačios žiniasklaidos priemonės 
siejamos su politikais ar oligarchais

Nacionalinis transliuotojas

Muz FM

Publica FM

Like FM  
Russkoe Radio

Radio Moldova

Radijas

GRT-FM

Radio One

Radio Moldova  
Tineret (Youth)

Radio Moldova  
Muzical

Publica TV

Canal 2

Moldova 1
Televizija

GRT

Prime TV

Canal 3

Moldova 2

CTC Mega

Familia  
Domashniy

Accent TV

Primui in Moldova

NTV Moldova

TNT Exclusiv TV

TV 6

Orhei TV

Vlad Plachotniuc Corneliu Furculiță/ 
Igor Dodon

Teleradio-Moldova

Ilan Şor

Teleradio-Gaugazia

Tiesioginis valdymas

Priklauso artimos 
aplinkos asmenims



5

Šaltiniai
1.	 Marin Constantin, „Russian Propaganda and Media Ownership in the Republic of Moldova“, State University of 

Moldova, InterCof 74, (2021), 192-197

2.	 Moldova: Stakeholder Submission on Media Freedom for the Universal Periodic Review, Freedom House, Mol-
dova: Stakeholder Submission on Media Freedom for the Universal Periodic Review | Freedom House [Žiūrėta 
2022-07-06]

3.	 Sasha Scott, „Digital Readiness Review Teleradio-Moldova“, 2020, https://trm.md/files/documente/TRM_Digi-
tal_Readiness_Review_DTI_29042020_updated.pdf [Žiūrėta 2022-07-15]

4.	 Moldova: Stakeholder and Submission on Media Freedom for the Universal Periodic Review (2021), https://
freedomhouse.org/article/moldova-stakeholder-submission-media-freedom-universal-periodic-review [Žiū-
rėta 2022-07-06]

5.	 Marin Constantin, „Russian Propaganda and Media Ownership in the Republic of Moldova“, State University of 
Moldova, InterCof 74, (2021), 192-197Moldova Country Profile, Reporters without Borders [Žiūrėta 2022-07-
06] Moldova | RSF

6.	 Ion Bunduchi, „The Media Market in Moldova: realities and trends”, Independent Journalism Center, Chisinau 
(2022)

7.	 Nodine Gogu, „The Story of an Unfinished Transformation to True Public Service Media. The case of Tele-
radio-Moldova”, 2020, https://www.kas.de/documents/281902/9676024/Public+Service+Media+in+Moldova.
pdf/e8691ff1-2e84-557c-2131-a98fca8f4d6b?version=1.0&t=1595928757128

8.	 Ten pat. 136 p.

https://freedomhouse.org/article/moldova-stakeholder-submission-media-freedom-universal-periodic-review
https://freedomhouse.org/article/moldova-stakeholder-submission-media-freedom-universal-periodic-review
https://trm.md/files/documente/TRM_Digital_Readiness_Review_DTI_29042020_updated.pdf
https://trm.md/files/documente/TRM_Digital_Readiness_Review_DTI_29042020_updated.pdf
https://freedomhouse.org/article/moldova-stakeholder-submission-media-freedom-universal-periodic-review
https://freedomhouse.org/article/moldova-stakeholder-submission-media-freedom-universal-periodic-review
https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/download/14520/13230/
https://www.kas.de/documents/281902/9676024/Public+Service+Media+in+Moldova.pdf/e8691ff1-2e84-557c-2131-a98fca8f4d6b?version=1.0&t=1595928757128
https://www.kas.de/documents/281902/9676024/Public+Service+Media+in+Moldova.pdf/e8691ff1-2e84-557c-2131-a98fca8f4d6b?version=1.0&t=1595928757128
https://www.kas.de/documents/281902/9676024/Public+Service+Media+in+Moldova.pdf/e8691ff1-2e84-557c-2131-a98fca8f4d6b?version=1.0&t=1595928757128

	_Hlk110872351

